Sammen til verdens ende

Jeg fikk boka til bursdagen min. Jeg hadde i et lite sekund glemt at jeg hadde ønsket meg den, og plutselig så hadde jeg den der. Jeg ble kjempeglad, og jeg gledet og gruet meg til å lese. Den siste tiden har jeg lest litt nå og litt da. Dette er en utrolig sterk bok! En ekte historie fra et par som elsker hverandre, og som har måtte gå gjennom noe utrolig tøft. Ei jente som døde når hun var på min alder fikk diagnosen kreft, og slet i fire år før hun døde. Det er sant som Therese sa dagen etter jeg fikk boken. «Det kan være farlig å lese for mange slike bøker.» Det er slike bøker som får tankene til å vandre. Man blir påminnet om ting man vanligvis ikke tenker over. Man må kunne føle historien, samtidig som man må klare å legge den til side. En så gripende historie kan lett få overtaket, og være vanskelig å gi slipp på.

På slutten av boken skriver samboeren til Tone i boken følgende etter å ha vært på syning rett før begravelsen:

» Jeg hadde avtaltmed agenten fra begravelsesbyrået at jeg kunne gå inn alene først og ha noen minutter der for meg selv fø de andre fikk komme inn. Jeg gikk inn, og det synet som møtte meg var helt merkelig. Tone var ikke der, det var bare en «tom» kropp.»

Det fikk det meg til å tenke veldig på bestemor som døde i sommer. Det var akkurat den tanken jeg hadde. Det er trist, men samtidig veldig godt på en gang. Man føler at man begraver en kropp, og ikke den personen man er så inderlig glad i.

Jeg syns fortsatt det er veldig rart at bestemor er borte. Og uansett hvordan man vrir å vender på det så er hun borte. Alt man gjerne skulle gjort annerledes før hun døde får vi ikke gjort noe som helst med. Og denne boka har fått meg til å tenke veldig mye på at vi mennesker ikke er flinke nok til å ta vare på «nuet.» Vi irrterer oss over så ting som egentlig ikke betyr noe, og vi utnytter ikke den tiden vi har. Jeg skulle så gjerne vært flinkere til dette. Å kunne nyte hvert sekund! Å ikke angre på noe som helst, og bare få hver dag til å telle. Hvorfor er det egentlig så vanskelig? Det burde jo være uhyre enkelt!

Jeg vil iallefall anbefale alle å lese boken. Det er en flott og personlig bok. Om ikke annet tror jeg at det kan være en STOR hjelp for andre mennesker som må gjennom samme skjebne, og kanskje kan det være en tankevekker for andre.

Det er iallefall rart hvordan livet er.. Noen får gladnyheter servert på sølvfat, mens andre må gjennom flere år med tøffe psykiske og fysiske lidelser.

2 comments

  1. Godt skrevet. Noe å ha til ettertanke. Har selv tenkt på å lese den boken. Ja, hvorfor klarer vi ikke å nyte hvert sekund av det livet har å by på? Ikke vet jeg.. men jeg skal prøve =)

  2. Takk for anbefalningen. Komme til å reflektera ein del etter å ha lest dette innlegget, godt skreve. Eg trur at det er ein begynnelse, å begynna å reflektera over å leva i nuet. Å oppleva krise (om det er på den eine eller andre måten) komme ein aldri til å greia å setta seg inn i. Det er håplaust for den det gjelder, og for dei som står rundt. Eg har ein onkel på 50 som har fått vondarta svulst i hjerner, og sitte å venta på å dø, han har to jente på 5 og 8 år, det er heilt absurd. Når eg traff han i jula, grua eg meg på forhånd, ka skal ein sei, korleis er han. Det gjekk bra (ting går heldigvis som oftast bedre enn eg trur), men som min tante sa, me må ta ein dag om gongen. Det trur eg får eit nytt perspektiv i ein sånn situasjon. Ein føle seg liten i sånne situasjonar, så då gjelde det å ha blikke festa på han som er større og sterkare enn oss. Men eg skjønne ikkje korfor folk skal dø, ung eller gammal, men som du skrive, ein får prøva å la dei gode minnene hjelpa ein igjennom dei tyngste dagane.

Legg igjen en kommentar

