Brente Mandler

I adventskalenderen min på jobb fikk jeg ett glass fylt med hjemmelagde mandler. GUUUUD så godt! Glasset forsvant raskere enn jeg hadde trodd, og det ble enighet i huset om at jeg måtte prøve å lage mer. Men hvordan? Jeg har funnet MANGE oppskrifter, og alle har vært forskjellige, men etter litt inspirasjon og tips her og der falt jeg for Smurfa sitt tips på uformelt.net. Hun kalte dem VERDENS BESTE, og det er jo en lokker i seg selv.

Mandler, sukker og vann ble funnet fram, og GUUD så godt det var!!! Det er snart tom for glass nummer to og jeg gremmes over alt sukker som kommer inn i kroppen min de siste dagene. Men er det jul så er det jul! Og som Smurfa sa det.. Godene skal man ikke holde for seg selv 😀 Her er oppskriften;

KNUDRETE MANDLER
IMG_0547

200 gr mandler
200 gr sukker
2 dl vann

1. Smør en langpanne eller bruk bakepapir, og ha den klar sammen to gafler til å skille mandlene med.

2. Ha alle ingrediensene i en kald kjele, stekepanne e.lign med stoooor stekeflate. Det bør ikke være mer en èn etasje med mandler av gangen.

3. Rør slik at mesteparten av sukkeret løser seg opp i vannet, og at mandlene blir våte.

4. Varm opp og la det hele koke på litt over middels varme UTEN Å RØRE, HELT TIL LAKEN TYKNER ELLER BLIR BRUN. Dette kan ta tid, men plutselig blir det forandring, så følg med!

5. Når innholdet ser ut som «boblende sukker blanding», rører du med en tresleiv slik at sukkeret fester seg til mandlene. STOPP IKKE FOR TIDLIG. Underveis vil alt tørke inn så du tror du er ferdig eller har gjort noe galt. Det vil se ut som sukkeret blir sukker igjen, men dette er helt riktig. Det er akkurat nå at du skal smøre deg med tålmodighet og røre videre.

6. Etterhvert vil sukker nr. 2 begynne å smelte igjen, og nå er det bare å røre til sukkeret brunes og får en blank farge, Hell massen i den smurte langpannen og skill mandlene fra hverandre så godt som det lar seg gjøre. Blandingen blir RASKT stiv, så pass på å ikke få store dunger med mandler! 😀

7. SPIS OG VÆR GLAD! 😀

Nam… *rekker seg mot mandelglasset*

3 comments

  1. ÅÅÅÅ ja, mandler ja, DET skal brennes!!! ME LIKE!! Vanilje krnser er ikkje vanskelige, kanskje litt dillete, du ruller som sløyfer, dypper i egg og velver i perlesukker,noe kliss,men nydelige!!

    Kos deg og ha ei herlig uke

    HO HO HO

    Klem Vibbedille ;))

  2. Det blir mye sukker nå i jula ja! Etter at mamma og jeg bakte kaker på lørdag, hadde jeg spist så mye deig og kake at jeg fikk et akutt saltbehov etterpå!

Legg igjen en kommentar

